Onnistunut henkilökohtaisen avun palvelu on sellainen, että asiakas voi elää elämäänsä haluamallaan tavalla itsenäisesti ja yksilöllisesti. Onnistuneessa palvelussa asiakas kokee palvelun käytön helpoksi, joustavaksi ja miellyttäväksi.
Tässä laadun peruselementtejä:
● Avustaja kunnioittaa avun saajan itsemääräämisoikeutta
● Apu tuotetaan vammaispalveluiden päätöksen ja palvelusuunnitelman mukaisesti
● Palveluaikoja tai -paikkoja ei rajata palveluntuottajan toimesta
● Palvelu huomioi yksilöllisen tarpeen ja palvelun toteuttaminen suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa
● Avustajan saa itse valita
● Palvelun saa joustavasti (eri tavoin ja nopeasti) tilattua
● Palvelu mukautuu asiakkaan muuttuviin olosuhteisiin
● Palveluntuottaja on avoin keskustelulle ja palautteen antamiselle
● Ongelmatilanteisiin tartutaan välittömästi
● Palvelu toteutuu siten kuin on luvattu
● Palvelu on luottamuksellista, turvallista ja yksityisyyttä kunnioittavaa.
Assistentti.info on yhdessä henkilökohtaista apua tuottavien palveluntuottajien kanssa laatinut laatukäsikirjan, jossa on määritelty erilaisia laatusuosituksia palvelun tuottamisen tueksi.