Asiakaslaki: laki joka määrittää asiakkaan asemaa ja oikeuksia. Turvaa sosiaalipalveluja hakevan henkilön oikeuksia ja osallisuuden.
Avustajakeskus: tiedottaa, välittää ja kouluttaa. Tukee, ohjaa ja neuvoo. Välittää henkilökohtaisia avustajia ja tukihenkilöitä. Kouluttaa avustajaksi haluavia ja työnantajia.
Itsehoidolliset toimet: Terveyteen liittyviä toimia, joita henkilö tekisi itse, jos pystyisi.
Itsemääräämisoikeus: henkilöllä on oikeus päättää itse omista asioistaan.
Kuuleminen: mielipiteen ja näkemyksen kertomista ja huomioimista omassa viranomaisasiassa.
Luottamuksen suoja: Oikeus luottaa viranomaispäätöksen oikeellisuuteen ja pysyvyyteen.
Läheinen: omainen, sukulainen, ystävä
Osallisuus: kuuluminen yhteisöön, osallistumista omaan elämään ja vaikuttamista itseään koskeviin asioihin
Palveluntuottaja: yritys, joka tuottaa ja myy palveluja
Palveluseteli: kunnan antama rahamääräinen palvelupäätös, millä asiakas voi ostaa valitsemaltaan yritykseltä myönnetyn palvelun
Palvelusuunnitelma: Vammaispalvelun kanssa tehty suunnitelma avusta ja tuesta, jota asiakas tarvitsee. Siihen kirjataan myös asiakkaan näkemykset, mielipiteet ja toiveet.
Tulossa vielä ainakin:
voimavara, henkilökohtainen avustaja, työnantajamalli, sosiaalityöntekijä, rakenteellinen sosiaalityö, luottamuksensuoja, perusoikeusmyönteinen laintulkinta, positiivinen erityiskohtelu, palvelusuunnitelma, asiakaslaki, kuuleminen, päivittäiset toimet, henkilökohtaiset toimet, vaikeavammainen, ostopalvelu, palveluasuminen kotiin, palvelumalli